E-sport jako forma aktywności

E-sport to stosunkowo młody, w porównaniu z tradycyjnymi formami, rodzaj aktywności sportowej. Nowa forma rywalizacji sportowej pojawiła się wraz z początkiem internetu i od tej pory intensywnie się rozwija. E-sport, czyli sport elektroniczny obejmuje coraz więcej dyscyplin. Tak naprawdę istotą tego rodzaju zmagań jest rywalizacja użytkowników w grze sieciowej odbywająca się w przestrzeni wirtualnej. Zamiast więc wysiłku fizycznego, jakiego wymaga zwykły sport, tutaj poszczególni użytkownicy operują postaciami w grze a sami siedzą wygodnie przed ekranem komputera. Pierwotnie duża część osób miała spore obiekcje w związku z zaliczaniem e-sportu jako sport, jednak z czasem zdecydowana większość z nich przekonała się do takiej klasyfikacji. Mimo to nadal spotkać można czasem osoby, dla których sport musi wiązać się z wysiłkiem fizycznymi nic nie przekona ich, że rozgrywki w formie elektronicznej można zaliczać do tej samej kategorii.

Skromne początki

Sport, jako idea indywidualnej bądź drużynowej rywalizacji obecny jest w rzeczywistości gier, w świecie rozrywki od wielu dekad. Można to zauważyć w dawnych grach nawet jeszcze z czasów przed internetem. Wtedy jednak nie było możliwe organizowanie tak złożonych turniejów i grupowych zmagań jak dziś i większość ówczesnych tytułów było albo indywidualną grą z komputerem albo na podłączonej do telewizora konsoli. W tym drugim przypadku możliwa była rywalizacja z drugim człowiekiem, a nie z maszyną w sytuacji gdy np. podłączyliśmy do telewizora jednocześnie dwie konsole. Rozwiązanie to posiadało mnóstwo ograniczeń z dzisiejszego punktu widzenia. W zasadzie realne współzawodnictwo było możliwe jedynie wśród graczy znajdujących się w jednym pomieszczeniu, a w pozostałych przypadkach była to rywalizacja z maszyną. Brak internetu i możliwości łączenia na odległość wykluczał znane dzisiaj formy rozgrywki angażujące wielu graczy przebywających w oddalonych od siebie miejscach.

Pojawienie się internetu diametralnie odmieniło sytuację dając możliwość połączenia się w czasie rzeczywistym z innymi graczami używającymi danej platformy gier. Nie trzeba było długo czekać na organizowane oddolnie pierwsze turnieje, odbywające się na zasadach zbliżonych to tradycyjnego sportu. Choć pierwotnie brali w nim udział przede wszystkim amatorzy, to z czasem e-sport ewoluował i także w nim „wykształciła” się, wzorem sportu, grupa profesjonalnych zawodników w kolejnych dyscyplinach. Dzisiaj e-sport to potężna, wciąż rozwijająca się gałąź wyrosła na pograniczu sportu i rzeczywistości gamingowej. Choć część fanów zwyczajowego sportu nie może się z tym wciąż pogodzić, to jednak prawda jest taka, że e-sport na trwałe wpisał się już w naszą rzeczywistość.

Dynamiczny rozwój

Kolejne dekady istnienia internetu przyniosły już tylko zintensyfikowanie wcześniejszych trendów. Lata 90.te przyniosły ewolucję gier e-sportowych w kierunku zbliżonym do tego, jaki znamy obecnie, a początek XXI wieku przyniósł rewolucyjny skok względem poprzedniego okresu. Dopiero pojawienie się technologii strumieniowania rozgrywek w czasie rzeczywistym sprawiło, że zaczęły one przypominać te, które znamy obecnie i znacząco upodobniły się to zmagań sportowych w tradycyjnej formie. Rywalizacja zawodników w e-sportowych dyscyplinach weszła więc na nowym poziom. Oprócz uczestników, pojawili się wyspecjalizowani komentatorzy relacjonujący w czasie rzeczywistym zmagań oraz, co oczywiste, zorganizowane grupy kibiców. Tym samym e-sport zajął na trwałe mocną pozycję w sektorze gier komputerowych. Niczym w sporcie tradycyjnym pojawiły się też transmisje z tego rodzaju wirtualnych wydarzeń gromadzące przed komputerami rzesze fanów i kibiców.

E-sport jako aktywność sportowa

E-sport wbrew pozorom ma wiele cech wspólnych z tradycyjnie rozumianym sportem. Podobnie jak grające na boisku drużyny także i w sieci elektroniczne odpowiedniki możliwe dziś są w formie grupowej. We wciąż rosnącej internetowej społeczności zebranie dziś chętnej do gry grupy internautów nie stanowi najmniejszego problemu, podobnie jak w przypadku grupy spotykającej się na osiedlowym podwórku aby pograć w piłkę. Tyczy się to zdecydowanej większości drużynowych dyscyplin, które posiadają swoje wirtualne odpowiedniki. Nie jest dziś już też rzadkością, że osoby aktywnie uprawiające sport tradycyjny w wolnym czasie siadają przed komputerem do wirtualnej rozgrywki. W ten sposób łączą w swoim życiu jedno z drugim. Po intensywnym treningu fizycznym na zewnątrz, w hali bądź na siłowni w ręce sportowca trafia komputerowy joystick lub konsola. Zmienia się forma, ale istota sportowej rywalizacji pozostaje.

E-sport daje uprawiającym go osobom ogromną satysfakcję oraz radość. Ma potencjał przyciągania w nie mniejszym stopniu niż jego tradycyjny pierwowzór. To, aby oferowane i dostępne na rynku tytuły gier e-sportowych w jak największym stopniu zachęcały do aktywności i spełniały oczekiwania użytkowników leży w interesie firm tworzących służące do e-sportu oprogramowanie. To od nich przecież w dużej mierze zależy stopień realizmu aplikacji, dzięki któremu w największym możliwym stopniu przypominają one tradycyjne zmagania sportowe w fizycznym świecie. Gry takie, podobnie jak sport wymagają treningów i ciągłego konsekwentnego doskonalenia umiejętności w danej dyscyplinie aby osiągnąć mistrzostwo. Są też tak skonstruowane, aby osiąganie kolejnych poziomów zaawansowania nie było zbyt proste, podobnie jak to ma miejsce w przypadku tradycyjnie rozumianego sportu. Ma to na celu zaangażowanie użytkownika w zmagania sportowe na dłużej.

W gry e-sportowe wbudowane są mechanizmy zabezpieczające mające za zadanie uniemożliwienie pominięcia niektórych etapów na drodze do zwycięstwa. Dodatkowe aplikacje, które czasami instalują użytkownicy mają potencjał ułatwiania osiągania kolejnych etapów można nazwać swego rodzaju dopingiem. Wspomniane mechanizmy maja za zadanie przeciwdziałanie temu procederowi tak, aby rywalizacja była uczciwa i odbywała się na równych zasadach. W przypadku stosowania takiej formy dopingu, gracz, który zostanie na tym przyłapany może w najlepszym razie zostać wykluczony z rozgrywki z zakazem ponownego startu, a w gorszym ukarany dotkliwą karą finansową połączonym z zakazem udziału. Jest to więc rozwiązanie analogiczne do obowiązującego w sporcie tradycyjnym.

Zakłady sportowe dostępne są też w wielu kasynach internetowych. Zazwyczaj znajdziemy je w najlepszych kasynach online na rynku. Z kolei listę najlepszych kasyn na rynku przedstawia redakcja ekasyna.pl.